Τι είναι η Δυσγραφία;
Η δυσγραφία είναι μια ειδική μαθησιακή διαταραχή που επηρεάζει την
ικανότητα του ατόμου να γράφει με ευανάγνωστο και οργανωμένο τρόπο.
Χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στον συντονισμό των λεπτών κινητικών
δεξιοτήτων, τη χωροταξική οργάνωση του κειμένου και την ορθογραφία.
Πρόκειται για μια νευρολογικής φύσεως διαταραχή, η οποία συχνά
συνυπάρχει με δυσλεξία ή/και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και
υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ).
Συμπτώματα και Διάγνωση της Δυσγραφίας
Τα κύρια συμπτώματα περιλαμβάνουν:
Κακόγραφο και δυσανάγνωστο γραπτό λόγο
Δυσκολία στη χρήση των σωστών γραμματικών κανόνων
Προβλήματα στη διάταξη των λέξεων και των γραμμάτων
Αργός ρυθμός γραφής και γρήγορη κόπωση
Δυσκολία στη διατήρηση της ορθής λαβής του μολυβιού
Δυσκολία στην αντιγραφή κειμένου από τον πίνακα ή ένα βιβλίο
Η διάγνωση γίνεται από ειδικούς όπως εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές και
ειδικούς παιδαγωγούς, μέσω τυποποιημένων τεστ και παρατήρησης των
δεξιοτήτων γραφής του παιδιού.
Αντιμετώπιση και Θεραπευτικές Παρεμβάσεις
- Εργοθεραπεία
Η εργοθεραπεία επικεντρώνεται στη βελτίωση του κινητικού συντονισμού και
της ακριβούς εκτέλεσης των κινήσεων που απαιτούνται για τη γραφή.
Περιλαμβάνει:
Ασκήσεις λεπτής κινητικότητας (π.χ., χρήση πλαστελίνης, πάζλ)
Δραστηριότητες βελτίωσης της λαβής του μολυβιού
Αισθητηριακές τεχνικές για την ενίσχυση της ιδιοδεκτικής και απτικής
αντίληψης - Ειδική Παιδαγωγική Παρέμβαση
Οι ειδικοί παιδαγωγοί χρησιμοποιούν εξατομικευμένα προγράμματα που
περιλαμβάνουν:
Πολυαισθητηριακές μεθόδους μάθησης
Διδασκαλία στρατηγικών ορθογραφίας
Σταδιακή εκμάθηση της δομής των γραμμάτων και των λέξεων
- Χρήση Τεχνολογίας και Ειδικών Εργαλείων
Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα άτομα με δυσγραφία μέσω:
Λογισμικών αναγνώρισης φωνής
Εφαρμογών εκμάθησης γραφής
Χρήσης πληκτρολογίου ως εναλλακτικού τρόπου καταγραφής σκέψεων - Ψυχολογική Υποστήριξη και Ενίσχυση Αυτοπεποίθησης
Η συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών με δυσγραφία είναι κρίσιμη.
Γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να:
Παρέχουν θετική ανατροφοδότηση
Μειώνουν το άγχος της γραφής
Υιοθετούν προσαρμοσμένες μορφές αξιολόγησης
Συμπέρασμα
Η έγκαιρη διάγνωση και η στοχευμένη παρέμβαση μπορούν να βελτιώσουν
σημαντικά τις δεξιότητες γραφής των παιδιών με δυσγραφία. Με την
κατάλληλη υποστήριξη, μπορούν να αναπτύξουν εναλλακτικές στρατηγικές
έκφρασης και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της μαθησιακής διαδικασίας.